Vrouw/moeder zijn en zelfzorg (deel 1)

Vrouw en Moeder zijn ohjah en dan nog die zelfzorg.

Spiritualiteit is altijd zo een beladen onderwerp en men denkt dat het heel moeilijk is en je alleen moet zitten op een meditiatiekussen en even naar binnen keren en je gedachten voorbij laten zweven. Tja dit is één van de verschillende opties. Er zijn nog honderden verschillende manieren om spiritualiteit te beleven. Laten wij eerst even het woord definiëren zodat wij over hetzelfde praten.

Ik heb even wikipedia erbij gepakt en die zegt dit.

 

Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

 

Laten wij niet al te stoffig doen en zeggen dat de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring. Lekker vaag dus.

De zwangerschap

Nu ben je in de bloei van je leven en kom je een leuke man tegen en jawel waar er geknuffeld wordt word er gevreeën en toen is daar het moment  je bent in verwachting! Nu komt bij de conceptie al heel wat energetische gezelligheid kijken maar daar hebben wij het nog wel eens over. Gedurende zwangerschap begint spiritualiteit al. Je intuïtie staat op scherp en je bent een kanaal van het universum. Het zieltje van je kind springt in en uit het lichaampje en komt zo nu en dan kijken of het goed gaat met je en wat er zoal om je heen gebeurt. Hoe verder in de zwangerschap hoe langer het kindje blijft zitten totdat het geboren wordt. Tijdens mijn zwangerschap maakte ik er een gewoonte van om te praten tegen mijn kindje en haar al diverse instructies te geven haha tja als zij mij dan toch hoort. Ik voelde mij dusdanig gegrond en een echte oervrouw. Ik voelde mij ontzettend krachtig en mijn gaves waren daar zonder dat ik er al teveel moeite voor hoefde te doen. In de avond maakte ik er een gewoonte van om met mijn meditatie mp3 (youtube staat er vol mee!) in slaap te vallen om weer zo fris als dat het kon op te staan in de ochtend. Mijzelf in verbinding te voelen met alles om mij heen en hiervan bewust te zijn. Het contact met je lijf tijdens deze periode is ontzettend belangrijk! Bewegen, wandelen, dansen en vooral ademhalen. Niet alleen wanneer je zwanger ben heel erg noodzakelijk voor de periode die daarop volgt om maar niet je hoofd te verliezen. ( De bevalling zal ik hier niet beschrijven daarvoor verwijs ik je door naar deze blog.

Na de bevalling HET leven

Dan is daar het moment aangebroken je bent bevallen de kraamweek is voorbij en je bent alleen met je kind en man of deze is alweer naar zijn werk. De dagen gaan langzaam voorbij met het voeden, aankleden, luiers verschonen en slapen en de rest. Mijn advies is echt pak die eerste weken je rust door lekker in de middag te gaan liggen. Haal het moeten uit je dagen. Het ritme komt er vanzelf in ‘go with the flow’ en geef je man af en toe een zachte kick in tha butt en zeg dat je dit ECHT nodig heb. RUST voor jezelf en je kind.

Zelfzorg staat centraal in het leven na je bevalling voor de rest van je leven!

Dit is iets wat wij eigenlijk amper mee krijgen op school of vanuit de maatschappij of van je ouders. Wij MOETEN van alles echter ik doe hier niet meer aan mee. Dat is lastig maar na een burn-out leer je voor jezelf te zorgen althans ik heb mezelf dat aangeleerd. Na al dit geschrijf wil je natuurlijk wat praktische tips. Ik zal omschrijven wat ik doe en wellicht heb je hier iets aan. Ik merk dat dit oderwerp nog wel wat meer aandacht kan gebruiken en een vervolg zal er komen.

Zelfzorg voor mama’s (vrouwen)

 

  • Haal adem! Diepe teugen levenskracht als je je hoofd ben verloren of je voelt wat spanning. Bewust ademhalen!
  • Ontwikkel voor jezelf kleine ritueeltjes die heel krachtig kunnen zijn.Zijn je kinderen wat groter betrek ze erbij. (Hoe kom ik later meer)
  • Las pauze momenten in voor jezelf. Ga genieten van een lekkere lunch tijdens het slaapje van je kind of een heerlijk kop thee in de middag. Verstil wat. Blijf niet door rennen.
  • GROOT Douche moment! Ik maak hier echt een ding van he! Als het kind slaapt!Lekker scrubben en ontharen, haren wassen en daarna lekker insmeren met een lekkere olie of bodylotion/butter kies je favoriet. Als ik dit moment heb wil ik NIET gestoord worden. Hier word ik blij en gelukkig van!
  • Beauty moment! Deze las ik tegenwoordig weer in masker, wenkbrauwen bijwerken, nagels knippen e.d. Zo zie je er weer verzorgt en uitgerust uit!
  • Sta in de ochtend stil bij het ontwaken van de dag; In bed visualiseer ik de dag en hoe ik mij wil voelen en ik geniet van het wakker worden en ravotten op bed met mijn meisje.
  • Vrouwenaltaar/krachtplek; Maak een vrouwen/kracht altaar in huis en ontsteek daar je vlam (kaars) met evt. wat wierook of iets. Jou plekje wat jou belichaamt als vrouw. Met de nieuwe maan neem ik altijd een moment en vernieuw ik mijn altaar. Er liggen edelstenen, kaarsen, schelpen, takjes e.d. op.
  • Schrijf! Ochtendpagina’s zijn heel fijn om te doen alleen als mama heb ik deze nog niet geïntegreerd. De avondpagina’s daar en tegen die schrijf ik binnen 8 minuten zo uit mijn pen met een lekker kop thee erbij.

Zelf als medicijnvrouw moet ik iedere dag de Spirits betrekken en bedanken in mijn leven. Wanneer ik ga drummen dan geef ik mijn meid een ratel en die gaat helemaal los op de beat van de drum. Betrek je kinderen bij deze momenten hier worden ze groot, wijs en vrolijk en sterk van.

Ik kan nog een hele lange lijst schrijven maar ik denk dat het allerbelangrijkste van alles is wanneer je je hoofd ten rusten legt in de avond om 22 uur. Wees dankbaar. Bedenk waarvoor jij dankbaar bent die dag. Heb of weet je niks is het echt tijd om hieraan wat meer te gaan doen. Ren jezelf niet voorbij! Jij staat op nummer 1 en daarna komen je kind(eren) en dan de rest. Wanneer jij in je kracht staat ben jij het voorbeeld voor je kind(eren).

Slot

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn! Ontwikkel je eigen zelfzorg rituelen en als afsluiting van de dag probeer het is 40 dagen te schrijven of te mediteren in de avond. Kost je niks! Zelfs voor mama’s met een klein budget. Ik gebruik een meditatie mp3 en als ik in slaap val voel ik mij NIET schuldig. Ze werken meestal door de mp3tjes in je slaap dus dan wordt ik fris en fruitig wakker. Wellicht denk je wat heeft dit met spiritualiteit te maken ALLES. Stilstaan bij de kleine dingen. Het gaat voornamelijk om bewustwording. Waarom zijn wij hierop aarde?!

OH! en nog één heel belangrijk punt!! Ga op tijd naar bed om je energie te bewaren ik ga er om 22 uur in omdat tussen 22 en 24u dit de belangrijkste uren zijn van je slaap. Dat houdt in dat je dag afbouw begint om 21.30 en als je denkt maar de was en dit en dit. Het ligt er morgen nog! EN NEE mijn huis is geen varkensstal het is af en toe wat rommelig, maar geen chaos (tenzij er iets gebeurd als ziek zijn of mijn regels niet hebben toegepast.)Wat ik hierdoor heb gemerkt is dat ik energie heb en tijd begin over te houden met toch wel iets meer regelmaat in de dag. Omdat ik meer energie over hou en sneller andere taken verricht!

Hoop dat dit al iets meer bijdraagt aan je bewustwording. Een blog is merk ik toch iets te kort om hierover uit te wijden hoe je dit praktisch aanpakt.

Ben ik nou iets vergeten? Stel je vragen hieronder en ik beantwoordt ze met liefde!

Dikke knuffel Sister!

Michelle D

Medicine for the Soul

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *